Luceafărul
Reprezintă un moment de maximă elevaţie a lirismului eminescian; este capodopera eminesciană, o admirabilă sinteză a temelor şi motivelor, atitudinilor poetice eminesciene.
Criticii literari văd în "Luceafarul" o cheie de boltă a universului poetic eminescian. Întâlnim toate marile teme, motive ale creaţiei marelui poet: geniul, dragostea, natura, demonul, titanul, filozofia, cadrul nocturn, elementul neptunic.
Luceafărul rămâne un model de depăşire al gândirii mitice prin gândire filozofică.
Pornind de la un basm popular, Mihai Eminescu investeşte materialul folcloric cu idei filozofice (Schopenhauer, Kant, Hoegel) şi realizează un poem alegoric pe tema soartei nefericite a geniului.
A fost publicat în 1883 în "Almanahul Societatii Academice Social-Literare, Romania Juna."
Geneza poemului
Mihai Eminescu a pornit de la un basm popular, 'Fata în grădina de aur', basm cules de germanul Kenish în timpul unei călatorii în Muntenia, în 1861.
În basm era vorba despre o tânara fata de-mpărat, închisă de tatăl ei într-un castel. Un zmeu se îndragosteşte de ea, dar fata îl respinge speriată de nemurirea lui. În cele din urma fata de-mpărat îi cere zmeului să devină muritor. Zmeul se duce la demiurg şi-i cere să devină muritor, dar este refuzat. În acest timp fata de-mpărat se îndragosteşte de un fecior de-mpărat cu care fuge-n lume. Zmeul se răzbună prăvălind o stâncă pe fata de-mpărat. Tânărul moare şi el de durere.
Mihai Eminescu nu s-a mulţumit să versifice basmul ci a supus materialul folcloric unui proces de abstractizare şi de spiritualizare. A regândit şi a modificat personajele şi semnificatiile creaţiei populare.
Zmeul din forţa răului a devenit prin imobilizări repetate Hyperion, simbol al geniului; faţă de împărat a trecut şi ea printr-un proces de spiritualizare pentru a corespunde aspiraţiilor lui Hyperion. Fiul de împărat a devenit Cătălin, simbolul omului obişnuit; demiurgul a devenit o proiecţie abstractă, Creatorul. Principala modificare se referă însă la suprimarea razbunării. Hyperion nu se mai răzbună, ca zmeul din basm, pentru ca răzbunarea nu se potriveşte cu esenţa sa superioară .
Între 1870-1872 Mihai Eminescu elaborează prima variantă a poemului – care se termină cu blestemul zeului: 'Un chin s-aveţi: de-a nu muri de-odată!'
După 1880 elaborează încă cinci variante ale poemului.
Alături de izvoarele folclorice şi motivul Zburatorului, 'Fata din grădina de aur 'şi ' Miran şi frumoasa fără carp', Mihai Eminescu a mai folosit izvoare filozofice: concepţia despre geniu a lui Schopenhauer, elemente din filozofia lui Kant ş